اهداف

فراهم سازی زمینه ی شناسایی، ظهور و پرورش استعدادها و تشویق به امر پژوهش و افزایش خلاقیت بر مبنای اصول و ارزش های دینی و ملی جهت فراهم سازی زمینه ی رشد و پیشرفت همه جانبه دانش آموزان به عنوان سرمایه های اجتمایی در چارچوب اهداف دوره ابتدایی.

ترویج فرهنگ پژوهش با بهره گیری از تجربه های نظام آموزش بین المللی (®IB (International Baccalaureate
وتطابق آن با مفاهیم فرهنگی و مذهبی و بومی کشورمان.

 آموزش با هدف پرورش تفکر خلاق؛ تفکر انتقادی و تفکر مراقبتی و درنهایت خود تصحیح گری تحت عنوان فلسفه برای کودکان (فبک یا P4C)

 نهادینه سازی ارزشهای اخلاقی و انجام امور براساس سنت و قوانین طبیعی و الهی و برپایه محور کرامت انسانی که در بستری از رشد و کمال در حرکت به سوی خداوند متعال

متناسب سازی برنامه درسی در جهت کسب شایستگی های لازم به گونه ای که دانش آموز برای آینده و زندگی کردن در اجتماع آماده گردند و ایجاد محیطی امن و شاد در حوزه یادگیری

نهادینه کردن ارزش های اخلاقی
 کشف و هدایت استعدادهای بالقوه دانش آموزان
 دست یابی به بالاترین درجات آموزشی و پرورشی
 به روز بودن و ارائه شیوه های نوین آموزشی و پرورشی
 تبدیل شدن به موسسه پیشرو در زمینه آموزش و پرورش در استان آذربایجان شرقی

  • آشنایی با حوزه عاطفی
  • آشنایی با حوزه شناختی
  • طبقه بندی بلوم
  • آشنایی با حوزه عاطفی

حوزه عاطفی با علاقه، انگیزش، نگرش، قدردانی و ارزش‏‌گذاری سر و کار دارد. برای مثال وقتی معلم از این بابت نگران است که یکی از دانش‏‌آموزان او علاقه‏‌ای به درس فیزیک نشان نمی‏‌دهد، نگرانی او در رابطه با مشکل دانش‌آموز به حوزه عاطفی مربوط می‏‌شود. همه معلمان، در ضمن آموزش هدف‏‌های شناختی، چه مستقیم و چه غیر مستقیم، در تحقّق بخشیدن به هدف‌‏های عاطفی نیز می‏‌کوشند. با این حال، چون غالباً محتوای برنامه‌‏های درسی را هدف‌‏های حوزه شناختی تشکیل می‏‌دهند، حوزه عاطفی هر چند بسیار با اهمیت است، به اندازه حوزه شناختی شهرت نیافته است.

  • آشنایی با حوزه شناختی

حوزه شناختی، دانش و معلومات و توانایی‏‌ها و مهارت‏‌های ذهنی را در برمی‏گیرد. مثلاً وقتی معلم از این بابت نگران است که یکی از دانش‌‏آموزان در حل کردن مسائل درس حساب با مشکل مواجه است نگرانی در رابطه با مشکل دانش‌‏آموز به حوزه شناختی مربوط می‌‏شود. بیشتر فعّالیّت‏‌های آموزشی معلّمان و تلاش‏‌های دانش‏‌آموزان برای یادگیری در دوران مختلف تحصیل، به حوزه شناختی ارتباط دارد.

طبقه‏‌بندی هدف‏‌های آموزشی معروف به طبقه‌‏بندی بلوم:


این طبقه‏‌بندی به وسیله گروهی از متخصصان تهیه شده و به نام بنجامین بلوم که سرپرستی گروه را بر عهده داشته شهرت یافته است. در این طبقه‏‌بندی، هدف‏‌های آموزشی ابتدا به سه دسته کلی با نام‏‌های حوزه شناختی (cognitive domain)، حوزه عاطفی (affective domain) و حوزه روان-حرکتی (psychomotor domain) تقسیم شده‏‌اند، و هر یک از این حوزه‏‌ها یا حیطه‏‌ها هم شامل تعدادی طبقه است.